nedjelja, 23. ožujka 2014.

Dijeta za bubrežne bolesnike

Celer, rotkvica  i brusnice su zdravi za bubrege
Celer, daikon, hren i rotkvice snažni su 'čistači krvi' koji su prijateljski naklonjeni prema vašim bubrezima. Navedene biljke mogu sačuvati zdravlje vaših bubrega.
Osim redovne konzumacije ovih biljaka za  zdrave bubrege je potrebno ograniči unos soli, procesiranog mesa i zaslađenih napitaka. Ovim postupcima značajno smanjujete rizik od  nastanka bubrežnih kamenaca



Bubrezi su parni organi koji oblikom podsjećaju na grah, a veličine su muške šake. Ovi organi imaju savršen mehanizam za procesiranje najrazličitijih tvari, a zadatak im je održavanje krvi čistom od otrova.
Svakodnevno putem  mokraće eliminiraju otpadne tvari i vodu. Funkcija bubrega je neobično važna,  jer ako posustanu u svojoj zadaći, otpadne tvari se nakupljaju u krvi i izazivaju uremiju.


Kroz bubrege svakodnevno prolaze i važne tvari poput elektrolita i minerala. Bubrezi održavaju njihovu ravnotežu. Bubrezi donose odluku  koliko će se natrija, kalija i fosfora zadržati u tijelu, a koliko će se izlučiti.

Bubrezi osim regulacije ravnoteže vode i elektrolita imaju i neke dodatne funkcije kao što su: otpuštanje tri vitalna hormona, važna za sintezu crvenih krvnih stanica, sudjeluju u regulaciji arterijskog  krvnog pritska i održavanju optimalne razine kalcija u organizmu. Ravnoteža nevedenih tvari neophodna je za optimalno zdravlje.

Zdravi bubrezi imaju veliku rezervnu sposobnost i bez problema podnose i najnezdraviju prehranu, te mogu eliminirati velike količine štetnih tvari. Međutim, svaki organ u tijelu ima svoje granice. Ukoliko terorišete svoje tijelo svaki dan i ukoliko u vašoj porodici postoje osobe sa bolesnim bubrezima, morate biti jako oprezni. Morate čuvati svoje bubrege, paziti na prehranu i redovno kontrolisati njihovu funkciju. Veliki broj bubrežnih bolesti je nasljedan.
Ukoliko bubrežna funkcija počinje da pada, nastaju  različiti problemi. Naime, tada bubreg ne može više tako učinkovito izbacivati sve štetne tvari koje nastaju u našem tijelu pa je neophodno pomoći mu u vidu prilagođene prehrane.

Hrana koja je nepoželjna za vaše bubrege
Iako je svaka osoba posebna biohemijska individua, postoje određeni nutrijenti na koje treba obratiti pažnju kada se radi o zdravlju bubrega.  Prvenstveno se mora  kontrolisati unos bjelančevina i fosfora u prehrani, ali i obratiti pažnju na natrij i fosfor. Pametno je plan prehrane kreirati u suradnji s liječnikom ili nutricionistom. Ipak, određene izmjene u vašoj prehrani morate napraviti sami.

Prije svega potrebno je ograniči količinu proteina u ishrani, jer će ti  pomoći u smanjenju produkcije otpadnih tvari. Ukratko rečeno, manje je opterećenje bubrega, što čuva njihovu rezervnu sposobnost.  Koliko proteina svakodnevno smijete  unositi zavisi od  ozbiljnosti stanja, no svakako povremeno trebate birati životinjske namirnice poput mesa, ribe, jaja, mlijeka i mliječnih proizvoda, jer one osiguravaju sve aminokiseline potrebne organizmu. S mlijekom i mliječnim proizvodima ipak ne treba pretjerivati zbog visoke razine fosfora.

Ravnoteža kalcija i fosfora u organizmu važna je za održavanje zdravih kosti i zuba. No, ukoliko bubrezi ne rade optimalno, fosfor se može gomilati u krvi i uzrokovati ''izvlačenje'' kalcija iz kostiju. Dodatno, visoka razina fosfora može izazvati brojne tegobe, poput boli u kostima i mišićima, te oštećenja srca i pojave životno opasnih aritmija. Stoga je nužno ograničiti unos namirnica bogatih fosforom poput mesa, orašastih plodova, sjemenki, mahunarki, te mlijeka i sira. Brojni gazirani napitci, obiluju fosforom pa je nužno zaboraviti na njih.

Natrij u prehrani najvećim dijelom dolazi iz kuhinjske soli. Ograničenje unosa soli pomaže u kontroli krvnog pritiska i sprječava zadržavanje (retenciju) tekućine u organizmu. Procesirana i konzervirana hrana također sadrži veće količine natrija, te je stoga važno obavezno čitati deklaracije na proizvodima. Neke mineralne vode mogu biti bogate natrijem. Ukoliko je  je natrij vezan za bikarbonate nema nepovoljan utjecaj na arterijski krvni tlak. Naprotiv, mineralne vode bogate bikarbonatima imaju dokazano povoljno djelovanje na krvni tlak.

Bolesni bubrezi ne mogu efikasno eliminisati kalij što dovodi do njegovog prekomjernog nakupljanja u krvi. Povećan kalij je najveća opasnost kod oboljenja bubrega. Povećan kalij ugrožava vaš život i može dovesti do smrtonosnih poremećaja srčanog ritma. Povećan kalij je jedan od faktora zbog kojeg osobe sa zatajenjem bubrega idu na hemodijalizu.

Banane, narandže, krompir i paradajz su snažni izvori kalija, no sadrži ga i drugo voće i povrće u većim ili manjim količinama, stoga je nužan oprez pri kompoziciji jelovnika.

Važan dio prehrane čini adekvatan unos tekućine. Zdravim bubrezima ne predstavlja nikakav problem ako osoba dnevno popije dvije do tri litre vode. Naprotiv, voda je neophodna za normalan rad bubrega i za uklanjanje otrova. No, suprotno situaciji kod zdravih osoba, kod osoba sa oboljenjem bubrega mora se smanjiti i kontrolisati  unos tekućine i elektrolita.

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.